Langs Oder-Neisse

Denne cykelrute følger et langt stykke Tysklands østgrænse til Polen, den såkaldte Oder-Neisse-grænse. Cykelruten går fra startpunktet i nord, Ueckermünde til syd, Zittau. Den er beskrevet fra syd til nord i bikeline-bogen "Oder-Neisse-Radweg / Von Zittau nach Ueckermünde" (ISBN 3-85000-014-1). Jeg har cyklet ad den flere gange - både hele vejen og sektionsvis i forbindelse med andre ture f.eks. tværs over Polen til den russiske grænse (Kaliningrad). Det er et område, hvor det ikke "sneede" i DDR-tiden. Det tidligere tyske område øst for Oder-Neisse var gået tabt og afstået til Polen efter den 2.den verdenskrig. Der var ringe økonomisk aktivitet. Derfor blev området ikke ændret så meget. Det forfaldt. Efter genforeningen kunne man gå i gang. Med øje for at her lå meget oprindelig bebyggelse - ganske vist forfaldent - restaurerede man nænsomt. Brostensbelægningerne blev bevaret i byerne, bindings­værks­huse blev restaureret, træ-alléerne langs landevejene er blevet bevaret mange steder. Når hertil kommer, at det er tyndt befolket med plads til et rigt dyreliv, så må jeg sige, at det er en af de bedste cykelruter, som jeg kender.

Da strækningen fra Danmark til Ueckermünde ikke dækkes af nogen bike-line-bog, gennemgår jeg den detaljeret.

Den nemmeste vej til starten af Oder-Neisse Radweg (Ueckermünde) går over Malmø til Trelleborg og herfra med færge til Sassnitz på Rügen. Færgen fra Trelleborg afgår hver dag kl. 13:00 og er i Sassnitz (havnen hedder Mukran) ca. 4 timer efter. Fra Mukran havn skal man køre vest på i retning mod Bergen - cykelstien løber langs E22. Lietzow passeres (campingplads og eventyrlig fiskerestaurant på den anden side af jernbanesporet) - ad dæmningen over Jasmunder Bodden til Bergen. I Bergen skal man mod syd til Garz. I Garz fortsættes mod Zudar og Glewitzer Færge. Den sejler hyppigt til fastlandet, Stahlbrode (campingplads).

Der er mange seværdigheder på Rügen og omegn. Man kan sagtens bruge en uge. Jeg remser nogle op: Arkona, Altkirche, monstrummet Prora, badebyen Binz, naturparken Jasmund, den bilfrie ø Hiddensee,  Putbus, Bergen, Stralsund, smalsporstoget "Rasende Roland" (medtager cykler).

Fra Stahlbrode kører man til Reinberg og kommer ind på den gamle B96 til Greifswald. Vejen løber parallelt med den nye B96, som er asfalteret i modsætning til cykelvejen, der er brolagt. Til gengæld er der langt mellem motorkøretøjer.

I Greifswald kommer man ind ad Stralsunder Strasse gennem centrum og rammer Anklamer Strasse (E251), der følges gennem byen ud til Schönwalde I. Hvis man vil undgå den meget voldsomme trafik på Anklamer Strasse (et rent helvede), skal man svinge til højre ad Schönwalder Landstraße og straks efter til venstre ad Schönwalder Haupstrasse. For enden af denne vej kommer landbrugs­bygninger. Her svinger man til venstre og fortsætter ligeud gennem Groß Schönwalde og videre over jernbanen til Guest. Inde i Guest drejer man til venstre i retning mod Diedrichshagen (og hovedvejen) ca. 1 km, hvor der er en vej til højre (mod syd), der følges. Den går over i en sti, der fører forbi Schlagtow Meierei til Schlagtow.

Koordinater, zone 33N fra Greifswald til Schlagtow Meierei
Den beskrevne rute fra Schönwalder Haupstraße til Guest kan være lidt vanskelig at finde, så jeg henviser til UTM-koordinaterne for punkter på stien fra Groß Schönwalde til Guest, som man så kan plotte ind på sin GPS.

I det følgende angiver jeg den rute, hvor der efter min erfaring er meget lidt trafik. Fra Schlagtow går ruten til Klein Kiesow > Strellin > Ranzin > Schmatzin > Schlatkow > Konsages > ud på L263 > Menzlin > Jargelin > Ziethen. Da hovedvejen fra Greifswald støder til her, bliver trafikken intensiv, men kun 1,5 km indtil vejen munder ud i B109. Så er der cykel­sti til Anklam. Man passerer floden Peene ad den gamle træbro. Ad Bluthluster Straße krydser man jernbanen og fortsætter indtil der på venstre side af vejen er et cykelskilt, der viser til Anklamer Fähre (der er ingen færge!). Nu kører man ud over lavvandsområdet Anklamer Bruch, som er et eldorado for ornitologer. I Leopoldshagen kommer man igen ind på landevej, videre gennem Mönkebude og Grambin (campingplads) og ender i den maleriske Ueckermünde.

Herfra er Oder-Neisse-Radweg skiltet og godt beskrevet i den nævnte bike-line bog, så jeg vil kun komme med kommentarer og supplerende bemærkninger til bogen.

Vejen Sanddüne i Warsin Sanddüne i Warsin
Som navnet antyder fører vejen til en sti, der går igennem sandklitter, hvor en cykel med almindelige dæk og bagage, skal slæbes igennem.

I Warsin skal man ifølge beskrivelsen dreje mod syd ad vejen Sanddüne. Her begynder skiltningen af Oder-Neisse-cykelvejen.

Kører man i stedet for ligeud kommer man til færgestedet Altwarp, hvor der sejler færge til Nowe Warpno (Neuwarp) i Polen. Herfra kan man køre mod syd igennem et øde område (det meste skov) og følge den polske side af Oder-Neisse-grænsen. Tilbage over grænsen til Tyskland kan man komme ved Gust, der ligger på højde med Bismark (bike-line bogen kort 28). Grænseovergangen er lokal og kun for fodgængere, men det er lykkedes mig at bugsere cyklen igennem, men først efter jeg slankede den for bagage.

I Löcknitz er der en campingplads og en Netto.

Efter Penkun (Mecklenburg-Vorpommern) og Schönfeld (Brandenburg) kommer stationsbyen Tantow (bikeline bogen kort 26), hvor man skal dreje mod nord langs jernbanen. Ifølge bogen skal man dreje til højre ad alléen, men gør det ikke! Vent til næste markvej (UTM 33N 457730 / 5904088) på højre hånd, som fører ned til Neurochlitz og derfra til Mescherin (camping), hvor man for første gang får øje på Oderen.

Schiffhebewerk Niederfinow (UTM 33N 428669 / 5856034) er et besøg værd. Fra Hohensaaten (bikeline bogen kort 22) kører man mod vest langs Alte Oder = Oder-Havel kanalen, gennem Oderberg og Liepe til et fantastisk ingeniør-arbejde.

Det første sted (januar 1945) russerne gik over Oderen under 2.den Verdenskrig var ved Kienitz (bikeline bogen kort 19). Kirken og dens nyere historie er usædvanlig.

I Oderbruch (bikeline bogen kort 18) kommer man tæt på Seelower Höhen, hvor der i 1945 stod det blodigste slag på tysk grund under 2.den Verdenskrig. Russerne gik over Oderen flere steder ved det flade Oderbruch, medens tyskerne opbyggede den sidste front før Berlin på Seelower Höhen. Zechin (camping) er et godt udgangspunkt for at besøge Seelower Höhen og Seelow med museum og mindesmærker for Den røde Hær. I øvrigt er der også opstillet russiske kampvogne i mange af byerne i Oderbruch til minde om russernes "befrielse" af Tyskland.

Fra Lebus (bikeline bogen kort 16) til Frankfurt an der Oder er ruten angivet ad B 112. Dette stykke landevej er det værste - trafikalt set - som jeg nogensinde har kørt på. Så lad være med det, men kør ud ad en villavej i Lebus (se kortudsnit). Vejen fortsætter i en mindre vej (fuglekirsebærtræer i vejsiden), der fører til Schönfließ. Her kører man i retning mod syd eller sydøst og rammer Boosen eller Kliestow (over Siedlung Hexenberg) med livet i behold. Mod øst ligger Frankfurt.

Görlitz (bikeline bogen kort 3) er en stor og seværdig by. Campingplads (UTM 33N 489016 / 5666310) er et stykke mod vest ad B 6 gennem Markersdorf til Oberhof.

Ved Zittau (bikeline bogen kort 1) er det spændende at køre på en særlig cykelvej og kredse rundt om det punkt, hvor 3 lande (Dreiländerecke) grænser op til hinanden: Tyskland, Tjekkiet og Polen.

Har man cyklet fra Görlitz til Zittau er det en god ide, at tage toget tilbage til Görlitz. Jernbanen har et besynderligt forløb; den krydser flere gange over Neisse - og derfor ud og ind i Polen. Ostritz (bikeline bogen kort 2) ligger i Tyskland, men byens jernbanestation ligger i Polen. Det hænger naturligvis sammen med, at da jernbanen blev anlagt, var Neisse ikke grænseflod.

På ca. samme breddegrad som Ostritz i vestlig retning ligger Herrnhut, hjemstavn for brødremenigheden, herrnhuterne, som grundlagde Christiansfeld i Sønderjylland i 1772. Jeg har desværre endnu ikke været der, men jeg kan fortælle, at der er en campingplads 2 km. syd for Herrnhut i Neue Häuser, Ruppersdorf.